اولین فیلمبردار درخمینی شهر

v عنوان اولین فیلمبردار خمینی شهر .

اولين فيلمبردار خميني شهر كسي نيست جز اين حقير  ( محمدعلی سلطانی)    كه از کودکی به هنرعکاسی و سینما علاقه شدیدی داشتم وکتاب ها ی زیادی در این زمینه تهیه ومطالعه می کردم دردوره دبستان دوربین عکاسی داشتم و از هر کس و هر جا عکس می گرفتم سینما زیاد میرفتم فیلم زیاد می دیدم حتی درگوشه ای از منزل با تکه فیلم های پاره شده ایکه در سینما ها بدست می آوردم به کمک چراغ قوه و قرقره و... سینما درست کرده و  از دوستام وهمکلاسی هام دعوت به دیدن آن میکردم.عکاسی را رسما از سال 1349 نزد یکی از عکاسان به نام شهرمان آقای نورالله کریمیان آغاز نمودم ومدتی در تهران و مدتی نیز در اهواز به کسب تجربه پرداختم.

Image result for ‫دوربین فیلمبرداری 16 میلیمتری‬‎

ازسال 1355دراهواز بادوربین فیلمبرداری آشناشدم و کار با آن را یاد گرفتم .درزمان قبل از انقلاب از چند جشن تولد و عروسی نیز فیلمبرداری کردم.دوربین فیلمبرداری سوپر 8 میلیمتری تقریبا چیزی حدود دو سه برابر دوربین های هندی کم فعلی بود و در دو نوع کاست فیلم بدون صدا (صامت) یعنی تصاویر بدون صدا ثبت می شدوبایستی صداگذاری شود. و کاست فیلم با صدا (ناطق) تصاویر همزمان با صدا فیلمبرداری می شد. کل مدت زمان فیلمبرداری یک کاست حدود 3 دقیقه بود وبرای ادامه فیلمبردای می بایست کاست را تعویض کرد . پس از اتمام فیلمبرداری می بایست فیلم های گرفته شده را جهت ظهور به آلمان یا یکی ازدو کشور طرف قرارداد سازنده فیلم ارسال کرد..


 

.................................................


......

 

Image result for ‫دوربین فیلمبرداری کانن 1014‬‎

 دراردیبهشت ماه سال1361 درعملیات آزاد سازی خرمشهر و عملیات رمضان به عنوان عکاس و فیلمبردار درکنار رزمندگان غیور اسلام

توفیق حضور داشتم. فیلم های گرفته شده را با آپارات مخصوص پخش فیلم که خودم تهیه کرده بودم مکرراًدرمساجد، پایگاهی بسیج محلات خمینی شهر وحومه برای عموم به معرض نمایش می گذاشتم.

 ......

 دردومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم( راهیان نور و کلید ) شرکت نمودم.

 ......

زمستان سال 1363 یک دوره آموزش فیلمسازی و کارگردانی را در تهران گذراندم که حاصل آن ساخت چند فیلم کوتاه در زمینه :

شهدا،جانبازان ، نهضت سواد آموزی ، امور فرهنگی و طنز با همکاری سپاه انقلاب اسلامی ، بسیج ، ارشاد اسلامی ، انجمن سینمای جوان اصفهان و امور جانبازان اصفهان بود که بعضا ازسیمای جمهوری اسلامی نیز پخش گردید.

 عناوین فیلم های کوتاه که فلیمبرداری و کارگردانی نمودم:

 کلید ، معلم ایثارگر ، بخاطر برادرم، عروج

 فیلم مستند: (راهیان نور)همراه با رزمندگان اسلام

 فیلمبردار فیلم داستانی بلند: (همیشه قهرمان) به کارگردانی محسن دولت آبادی

 نورپردازی تله تاتر (شب وداع) دررابطه با عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) به تهیه کنندگی صدا وسیمای مرکز شهرکرد

 و چندفیلم دیگر ...

 ......

 تاچند سال اخیر نیز با سپاه ، اداره ارشاد اسلامی ، شهرداری ، بهزیستی و کنگره یادواره شهدا فعالیت داشتم.

 دررابطه با یادواره شهدا و نشر آثارشان(فیلم و عکس) های که در اختیار دارم همچنان افتخار همکاری دارم.

 

 به امید شفاعت شهدای عزیز...

 یا حق...

  ..................

Related image

قطع فيلم

 توضیح مختصری در رابطه با اندازه های مختلف فیلم.

  تاریخ سینما سینماوتلویزیون گونه‌ها(ژانرها)

عرض فیلم به میلیمتر را ، قطع یا اندازه فیلم گویند. عرض های استاندارد فیلم عبارت اند از 8 ، 16، 35 ، 65 و 70.

هر چه قطع و اندازه فیلم بزرگ تر باشد ، تصویر حاصل از آن روی پرده هم ، شفاف تر و واضح تر است.

  فیلم هشت میلیمتری

 کوچکترین قطع فیلم به عرض 8 میلیمتر که بیشتر در تولید فیلم های آماتوری و آموزشی استفاده می شود ، زیرا هم ارزان است و هم کار با آن آسان می باشد. اما این فیلم ها تصویری کوچک با کیفیت نازل تولید می کنند و کیفیت صدا نیز در آنها ، چندان مطلوب نیست. در این نوع فیلم ها ، هر 80 قاب ، در یک فوت قرار دارد.

 فیلم هشت میلیمتری سوپر

 این فیلم ها از سال 1966 جایگزین فیلم های 8 میلیمتری معمولی شدند. در این فیلم ها ، سوراخ های حاشیه ای کوچکتر شده است و در نتیجه قاب بزرگتری در اختیار می گذارد ( این فیلم ها تا 50 درصد ، فضای تصویری بیشتری نسبت به فیلم 8 میلیمتری معمولی را ارائه می دهند ). چون سطح تصویر این فیلم ها بزرگ تر است ، وضوح تصویری آن نیز بیشتر است و کیفیت رنگ آن هم به نسبت نوع معمولی این فیلم ها ، بهتر است. در این فیلم ها ، در هر فوت 72 قاب وجود دارد. گرچه این فیلم ها بیشتر توسط فیلم سازان غیر حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند ، اما از آنها برای تولید فیلم های آموزشی و صنعتی حرفه ای هم استفاده می شود. این فیلم ها را سوپر 8 هم می نامند.

  فیلم 16 میلیمتری

 این فیلم ه در سال 1923 به بازار آمدند و بیش از همه ، فیلم سازان آماتور را به عنوان مشتری در نظر داشتند ، زیرا هم ارزان بودند و هم کار با آنها آسان بود ، اما از طرفی ، چون امکانات قابل توجهی داشتند در فیلم سازی حرفه ای نیز مورد توجه قرار گرفتند.

از این فیلم ها در تولید فیلم های صنعتی ، دولتی و آموزشی بسیار استفاده می شد و می شود. با روی کار آمدن این فیلم ها ، دوربین های سبک 16 میلیمتری به اصلی ترین وسیله تولید فیلم های خبری تلوزیونی بدل شد ، هر چند امروزه جای آنها را دوربین های سبک ویدئویی گرفته است. همچنین فیلم 16 میلیمتری ، محبوب ترین فیلم برای تولید آثار مستند و تجربی بوده و هست و فیلم سازان مستقل معمولا علاقه خاصی به استفاده از آنها دارند. در حال حاضر فیلم های 16 میلیمتری چنان کیفیت بالایی یافته اند که از آنها در تولید فیلم های بلند داستانی هم استفاده می کنند و سپس از آن ، نسخه 35 میلیمتری تهیه می کنند ، تا این فیلم ها برای نمایش نیز ، مناسب شوند.

  فیلم 16 میلیمتری سوپر

 این فیلم در سال 1971 به بازار آمد. این فیلم ها به نسبت فیلم های 16 میلیمتری معمولی دارای 40 درصد فضای تصویری بیشتر هستند. این فیلم ها تصویری عریض ارائه می دهند و برای بزرگ کردن به نسخه 35 میلیمتری ، مناسب تر هستند.

 فیلم 35 میلیمتری

 این قطع فیلم ، قطع استاندارد برای فیلم سازی حرفه ای است و عمده فیلم های سینمایی به صورت 35 میلیمتری ساخته می شوند. این قطع فیلم دارای چهار سوراخ حاشیه در دو طرف هر قاب است و در هر فوت آن 16، قاب وجود دارد. این نوع فیلم را برای اولین بار ، شرکت ادیسون و ایستمن کداک( Eastman Kodak ) در سال 1899 به بازار عرضه کردند ، که با توجه به رواج دستگاه های ادیسون ، به زودی به قطع استاندارد فیلم سازی بدل شد.

این قطع فیلم ، تصاویر واضح ، شفاف ، خوب و قابل قبولی برای تماشاگر ارائه می دهد. با ورود صدا به سینما در سال 1929 ، ابتدا لازم شد که فیلم ها قطع مربعی بگیرند تا برای لبه صدا نیز جا باشد ، اما به زودی نسبت ابعاد آن به نسبت آشناتر 33/1 به 1 برگردانده شد.

 فیلم 65 میلیمتری

 فیلم 65 میلیمتری قابی با نسبت ابعاد 85/1 به 1 دارد و در نتیجه عریض تر از فیلم های 35 میلیمتری است. همچنین فضای تصویری این قطع فیلم 5/4 برابر بیشتر از فیلم های 35 میلیمتری معمولی است و در نتیجه تصویری با تفکیک و کیفیت بهتر عرضه می کند ، اما هزینه گزاف و مشکلاتی که در فیلم برداری با آن وجود دارد ، سبب شده که کاربرد این نوع فیلم ها محدود باشد. لازم به ذکر است که بعد از فیلم برداری از فیلم ها با این نوع فیلم ، از آنها نسخه 70 میلیمتری تهیه می شود تا جا برای لبه صدای استریو فونیک نیز وجود داشته باشد.

 فیلم 70 میلیمتری

 این قطع فیلم ، عریض ترین فیلم در صنعت فیلم سازی تجاری است که معمولا برای تولید نسخه های اکران فیلم های باشکوه ، حماسی و پر خرج مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلم 70 میلیمتری که عرضی دو برابر عرض فیلم 35 میلیمتری دارد و نیز به خاطر پرده عریض آن به نسبت 2/2 به 1 ، هنگامی که به نمایش در می آید ، تصویری با وضوح و شفافیت عالی دارد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر ، روش بزرگ کردن تصویر فیلم 35 میلیمتری به روی نسخه 70 میلیمتری رواج یافته است و این تا حد زیادی از هزینه های گزاف استفاده مستقیم از فیلم 70 میلیمتری و حتی 65 میلیمتری می کاهد.

 (Roshd.ir)

................................

.....................

.............

 

*********

**********

*********

*********

فلیمبرداری فیلم کوتاه (معلم ایثارگر)

***********

**********

پشت صحنه فیلم کوتاه (معلم ایثارگر)

پشت صحنه فیلم کوتاه (معلم ایثارگر)

**********

پشت صحنه فیلم کوتاه (معلم ایثارگر)

**********

پشت صحنه فیلم کوتاه (بخاطر برادرم)

*********

پشت صحنه فیلم کوتاه (بخاطر برادرم)

************

******

یک دیدگاه بنویسید
2 + 2