آنچه یک عکاس باید بداند...!
عكاسي با دوربين هاي ديجيتال
1- دوربين هاي ديجيتال به چند گروه تقسيم مي شوند ؟ دوربين هاي تمام اتوماتيك كه لنز آن به دوربين الحاق شده است . و دوربين هاي حرفه اي كه بدنه دوربين از لنز قابل جداشدن هستند .
2- وقتي دوربين در حالت اتوماتيك است نقش عكاس در عكس به دست آمده چيست انتخاب و كادربندي سوژه فقط با عكاس است بقيه نورنگاري با دوربين انجام مي شود 3 - تقدم شاتر در دوربين ديجيتال چيست ؟ تي وي – يعني عكاس سرعت شاتر را تعيين مي كند .
اطلاعات فني دوربين
1- مالكيت دوربين چگونه قابل تشخيص است ؟
از طريق سريال نامبر دوربين – شماره نصب شده بر روي بدنه دوربين
2 – كاركرد باطري در دوربين هاي ديجيتال چيست ؟
فعال شدن تغذيه كلي دوربين و ال سي دي دوربين
3 – چه عواملي باعث كاهش انرژي باطري دوربين مي باشد ؟
رطوبت ، گرما ، سرما ، استفاده طولاني مدت از باطري ، مجاورت باطري در ميدان هاي مغناطيسي و افتادن از دست و ضربه به باطري
4 - وظيفه كارت حافظه در دوربين ديجيتال عكاسي چيست ؟
ذخيره تصوير تشكيل شده
5 – در هنگام انتخاب كارت حافظه براي دوربين عكاسي چه عواملي را بايستي در نظر بگيريم ؟
الف – ميزان پشتيباني دوربين از كارت حافظه هر دوربين ميزان مشخصي را پشتيباني مي كند . ب – ميزان سرعت كارت حافظه براي ذخيره تصوير پردازش شده
ج – مارك توليد كننده كارت حافظه
6 – بدنه دوربين عكاسي داراي بايد داراي چه مشخصاتي باشد ؟
الف – استحكام بدنه براي ضربه هاي احتمالي ب – مقاومت در گرماي بالا و سرماي پايين
7 – كارت حافظه دوربين داراي چه مشكلاتي خواهد شد ؟
در نقل و انتقال عكس ها ويروسي خواهد شد . كه براي رفع آن بايد آن را فرمت كرد .
عكاسي با دوربين هاي ديجيتال
1- دوربين هاي ديجيتال به چند گروه تقسيم مي شوند ؟ دوربين هاي تمام اتوماتيك كه لنز آن به دوربين الحاق شده است . و دوربين هاي حرفه اي كه بدنه دوربين از لنز قابل جداشدن هستند .
2- وقتي دوربين در حالت اتوماتيك است نقش عكاس در عكس به دست آمده چيست انتخاب و كادربندي سوژه فقط با عكاس است بقيه نورنگاري با دوربين انجام مي شود 3 - تقدم شاتر در دوربين ديجيتال چيست ؟ تي وي – يعني عكاس سرعت شاتر را تعيين مي كند .
4 – تقدم ديافراگم به چه معناست ؟ عكاس ميزان ديافراگم را مشخص مي كند .
5 – پروگرام در دوربين به چه معناست ؟ سرعت و ديافراگم را دوربين با برنامه تعيين مي كند .
6 – تنظيم دستي براي عكاس چگونه صورت مي گيرد ؟ وقتي دوربين در حالت منوئل
7 – حساسيت سنسور در دوربين عكاسي اگر بالا باشد چه تاثيري در عكس دارد ؟ موجب ايجاد نويز تصويري خواهد شد .
8 – كيفيت تصوير چيست ؟ ميزان بزرگ نمايي را هنگام چاپ مشخص مي كند .
9 –كيفيت هنگام عكسبرداري ( اسمال ) باشد بهتر است يا مديوم يا لارج ؟ بنا بر نيازاندازه چاپ كيفيت تنظيم خواهد شد .
10 – براي فريز كردن حركت آبشار يا سوژه هاي متحرك از چه سرعتي استفاده مي شود ؟ سرعت بالا
11- سوژه هاي متحرك در سرعت پايين چه حالتي پيدا مي كند ؟ تصوير كشيده خواهد شد .
12 – براي ايجاد عمق ميدان از چه ديافراگمي استفاده مي كنيم ؟ ديافراگم هاي بسته
13 – ديافراگم 8 بسته تر است يا ديافراگم 22 ؟ ديافراگم 22
14 – بهر برداري از ديافراگم بسته چه تفاوتي با ديافراگم باز دارد ؟ در ديافراگم باز نور بيشتر وارد دوربين مي شود و در ديافراگم بسته نور كمتري تصوير دريافت مي كند .
15 – منوي دوربين عكاسي داراي چه بخش هايي است ؟
تنظيمات عمومي دوربين – تنظيمات تصاوير گرفته شده – تنظيمات هنگام عكسبرداري
16 – ويزور چيست ؟ دريچه اي كه تصوير ورودي از لنز ديده مي شود .
17 – دكلانشور چيست ؟ دكمه اي كه اجازه ورود نور را داخل دوربين مي نمايد .
18 – فوكوس در دوربين ديجيتال به صورت اتوماتيك چند صورت دارد ؟ فوكوس نقطه اي ، مركزي ، عمومي ، چهره ، دنال كردن سوژه در حال حركت ( فوكوس يعني واضح بودن تصوير)
19 – عكسبرداري چند صورت دارد ؟ 2 صورت تك تكي و عكاسي پيوسته و متوالي
20 – كيفيت تصويردر ذوربین های دیحیيتال با چه فرمتي است ؟ jpg - raw - tiff
نور پردازي در عكاسي
1- چه عاملي عكاسي را از ديگر هنرها جدا مي سازد ؟ نورنگاري
2- اولين عامل در محيط عكاسي براي نورنگاري چيست ؟ شناسايي منبع نوري سوژه
3- در عكاسي طبيعي نور در كدام جهت سوژه قرار مي گيرد ؟
روبروي سوژه و پشت سر عكاس
4- اگر نور در زاويه روبروي دوربين عكاسي قرار گيرد عكس چه حالتي پيدا مي كند ؟ ضدنور
5 – وقتي امكان جابجايي منبع نوري نباشد جهت عكسبرداري طبيعي چه كار مي كنيم ؟
سوژه را جابجا مي كنيم .
6 – اگر نور سوژه كمتر از ميزان لازم باشد عكس به دست آمده چگونه خواهد شد ؟
عكس تارو تاریک تر از واقعیت آن مي شود
7- اگر جنسيت عكس گرفته شده ازبين رفته باشد علت چيست ؟
نور بيش از اندازه به سوژه داده شده است .
8 – براي از بين بردن سايه ها در نورپردازي مصنوعي چگونه است ؟
روشن كردن نور فرعي و تكميلي براي پركردن سايه ها و افزايش ارتفاع نور نسبت به سوژه -استفاده از نور فلاش
9 – كلوين چيست ؟
در عكاسي از مقياس كلوين براي اندازه گيري دماي رنگ منابع نور استفاده مي شود .
كلوين واحد اندازه گيري دما در مقياس مطلق دما است . در اين مقياس صفر منطبق برمنهاي 273 درجه سانتيگراد است بنابراين دما برحسب كلوين برابر خواخد بود با دما برحسب مقياس سانتيگراد به علاوه 273 –
10 – وايت بالانس چيست ؟
تنظيم تراز سفيدي رنگ در منبع نوري سوژه را وايت بالانس تصوير مي نامند .
11- سه رنگ اصلي در عكاسي ديجيتالي كدام است ؟ قرمز – سبز – آبي
12 – كلوين 5600 تا 5200 متعلق به كدام منبع نوري است ؟ خورشيد
13 – مقدار كلوين نور لامپ معمولي چقدر است ؟ 3200
14 – در صورتي كه وايت بالانس عمومي انجام شود باز در تصوير تراز سفيدي نباشد علت چيست ؟
الف - رنگ غالب محيط روي رنگ خاصي متمركز است .
ب- براي دست يابي به رنگ سفيد وايت بالانس دستي بايستي انجام شود .
15 – قرمزي چشم را در هنگامي كه فلاش مي زنيم چگونه در هنگام عكسبرداري مي توانيم كنترل كنيم ؟
الف - آيكن قرمزي چشم را فعال مي كنيم. ب- نور محيط را افزايش مي دهيم .
16 – انواع نور را نام ببرييد ؟ الف - نور طبيعي ب - نور مصنوعي
17 – براي نور طبيعي مثال بزنيد ؟
نور خورشيد ، بازتاب نور دريا ، نور ماه ، نور ستارگان ، نور بازتاب برف
18 – براي نور مصنوعي مثال بزنيد؟
نور فلاش ، نور پروژكتور ، نور لامپ ، نور مهتابي ، نور لامپ فلورسنت ، نور چراغ قوه
19 – نورپردازي كلاسيك را تعريف كنيد ؟ نور اصلي و عمومي
( كي لايت ) – نور فرعي و تكميلي ( فيل لايت ) – نورپشت صحنه ( بك گراند )
20 – در دوربين هاي ديجيتال وايت بالانس با چه آيكن هايي تفكيك شده است ؟
خورشيد ، ابري . خانه ، لامپ ، فلورسنت ، فلاش ، دستي ،اتوماتيك
21 – در تنظيم ميزان مدت و اندازه نور دوربين عكسبرداري چه مواردي موثر هستند ؟
حساسيت سنسور ، ديافراگم ، سرعت شاتر ، كيفيت تصوير
22- در محيط عكاسي نوردهي سوژه تابع چه شرايطي است ؟
نور منابع نوري باز تابيده به سوژه ، براق يا مات بودن سوژه ، رنگ سوژه ، رنگ پشت صحنه سوژه
23- در عكسبرداري در فضاي طبيعي و بيرون چه ساعاتي تيزترين نور و سايه را خواهيم داشت ؟ سرظهر
زيبايي شناسي عكس
عكس ها براي من داراي حقيقتي هستند كه آدميان فاقد آنند
. من آدميان را از وراي عكس ها مي شناسم . ريچارد آودن – آمريكايي متولد 1923
1- اندازه عمومي و پذيرفته شده در تصوير را نام ببريد ؟
نماي بسته (كلوز آپ) نماي متوسط ( مديوم ) نماي باز ( لانگ شات ) نماي خيلي باز( اگستريم لانگ شات ) نماي شيو جزييات ( اينسرت ) 2
2- انتقال بعد عاطفي در كدام اندازه نما بيشتر احساس مي شود ؟ نماي بسته
3- نماي انتقال اطلاعات محيطي در كدام نماي تصوير است ؟ نماي بسيار باز
4- جذابيت در عكس چگونه ميسر است ؟
الف - انتخاب سوژه جذاب و محيرالعقول ب- انتخاب زاويه و نگاه جديد ج - انتخاب فرم و خطوط متوازن در عكس د- رعايت نقاط طلايي
ه - انتقال احساس و بيان ساده و - هماهنگي رنگ و شكل و موضوع
5 – كادر بندي در تصوير عكاسي به صورت استاندارد چيست ؟
كادر افقي – كادر عمودي – كادر عريض
6 - چه بخشي از عكس بيشتر در نگاه مخاطب تاثير دارد ؟
بخشي كه در تقسيم بندي فورگراند و بك گراند حايل شده باشد .
7 – زاويه عكاس در عكسبرداري چه احساسي را به مخاطب مي دهد ؟ عكس از زاويه پايين سوژه حس بزرگ نمايي و عكس از از زاويه بالا حس تحقير و كوچكي سوژه
8 – عكاسي از ابتدا تاكنون چه تحولات سبكي را دنبال كرده است ؟
در ايتدا واقع گرايي و ثبت واقعيت ها بوده است . در ادامه توجه به فرم و پردازش هاي خاص در لابراتوار را دنبال كرده است و به آبستره و سبك هاي انتزاعي بروز و ظهور پيدا كرده است . در تحولات اجتماعي و بروز جنگ ها سبك هاي ديگر هنر ها از جمله دادائيسم و ... در هنر عكاسي هم رسوخ و بروز كرده است .
پردازش عكس
تركيب بندي مهم است ، اما فكر مي كنم كه اين كار تا حدود زيادي به نحو غريزي صورت مي پذيرد ...
..به راستي گمان مي كنم كه ساده ترين برخورد ، اغلب مي تواند كارآمدترين روش باشد
. بيل برانت – انگليسي 1904-1983
1- پردازش عكس در تصاوير آنالوگ و ديجيتالي چگونه انجام مي شود ؟
در تصاوير آنالوگ پس از ظهور نگاتيو در تاريكخانه و هنگام چاپ با آگرانديسمان تغييرات صورت مي گيرد .
در تصاوير ديجيتال پس از ذخيره شدن در كارت حافظه و انتقال آن به كامپيوتر از طريق نرم افزارهاي گرافيكي انجام خواهد شد .
2 – نرم افزارهاي گرافيكي به چن دسته تقسيم مي شوند ؟ نرم افزارهاي برداري و نرم افزارهاي بيت مپ
3 – عمومي ترين نرم افزار براي ويرايش عكس چه نام دارد ؟ فتوشاپ
4 - آرشيو تصاوير عكس در كامپيوتر داراي چه مشخصاتي است ؟ نگهداري اصل عكي در آرشيو – ويرايش عكس ها در فايل هاي جداگانه (طراحي ) – خروجي عكس ها : چاپ عكس ، ايميل و ...
5 – رزوليشن چاپ عكس چند است ؟ 300 در اينچ
6- چه عاملي در انتخاب سايز عكس در هنگام چاپ موثر است ؟ كيفيت عكس هاي گرفته شده
لنز ها و فيلتر هاي دوربين عكاسي
من تو را ضبط كردم و مانع گريز آن شدم . لويي ژاك مانده داگر فرانسوي 1789-1851
1- چه لنزي زاويه ديد آن برابر زاويه ديد چشم آدمي است ؟ لنز نرمال
2 – گروه بندي لنزها چيست ؟ 3گروه است نرمال – تله – وايد
3 – لنزي كه براي عكاسي جزييات است چه نام دارد ؟ لنز ماكرو
4 – لنزي كه از دور سوژه را عكاسي مي كند چه نام دارد ؟ لنز تله
5 – لنز وايد داراي چه مشخصاتي است ؟ لنزي كه زاويه ديدش بازتر از زاويه چشم انسان است و فاصله كانوني آن كمتر از لنز نرمال مي باشد .
6 – لنز فيش آي چيست ؟ لنز چشم ماهي كه زاويه اي به اندازه چشم ماهي دارد .
7 – فيلتر يووي در هنگام عكسبرداري چه عملكردي دارد ؟ از اشعه ماوراي بنفش جلوگيري مي كند .
8 – براي كاهش نور اضافي در كنار دريا از چه فيلتري استفاده مي كنيم ؟
فيلتر ND
9 – لنز زوم چيست ؟ تركيب چند لنز
10 – لنززوم 35 – 135 داراي كداميك از گروه لنزها هست ؟ لنز وايد ، نرمال ، تله
11- لنز زوم 35-50 داراي كداميك ازگروه لنزها هست ؟ لنز وايد و نرمال
12 – لنز زوم 70 -300 داراي كداميك از گروه لنزها هست ؟ لنز تله
13- آيكون لنز ماكرو در دوربين هاي ديجيتال چيست ؟ گل
13 – در دوربين هاي ديجيتال علاوه بر لنز اپتيكال چه زوم ديگري را هم دارد ؟
زوم ديجيتال
14 – براي عكاسي از اسناد و مدارك از چه لنزي استفاده مي كنيم ؟ لنز ماكرو
موضوعات عكاسي
بهترين تك چهره ها را از كساني گرفته ام كه كاملا آنها را مي شناسم .
گاسپار فليكس توناشون فرانسوي 1820-1910
1- عكس پرسنلي داراي چه مشخصاتي مي باشد ؟
ارائه دهنده مشخصات ظاهري فرد ، عدم ايجاد احساس خاص ، نشان دادن علايم خاص ظاهري فرد
2- عكاسي خبري در طول تاريخ چه ابعادي را براي آدمي به يادگار گذاشته است ؟ رويدادهاي اجتماعي
تصاوير جنگ ها ، ثبت وضبط وقايع طبيعي ،
3 – عكس تبليغاتي چه كاركرد را ايفا مي نمايد ؟ باعث انتخاب كالا و محصول خواهد شد .
4 – عكاسي پرتره يعني چه ؟ عكاسي شخصيت از افراد كه ويژگي دروني و شغلي و رفتاري را انتقال دهد .
5 – رنگ بك گراند در عكاسي پرسنلي چيست ؟ سفيد – سياه
6 – عكاسي در شب با چه مشكلاتي روبروست ؟ كمبود نور ، حركت سوژه ، تاري تصوير
7 – براي بدست آوردن تصوير مطلوب در شب چه عوامل كمك كننده است ؟ ثابت بودن سوژه و ثابت بودن دوربين عكاسي براي نوردهي پيوسته و طولاني
موارد تکمیلی جزوه
مراحل ظهور فیلم عبارت است از : ظهور - توقف - ثبوت - شستشو
شیوه عکاسی ژاک مانده داگر به نام داگرتیپ خوانده می شد .
اولین عکس توسط نیپس گرفته شده است .
در محیط های کم نور باید پرده شاتر به مدت بیشتر باز گذاشت .
به قابلیت دوربین در تنظیم رنگ ها در دوربین های دیحیتال وایت بالانس گفته می شود .
دو دوربین های دیحیتال پس از عکس گرفتن می توان آن را در ال سی دی مشاهده کرد .
اختلاف زاویه دید بین منظره یاب و لنز عکاسی خطای پارالکس نام دارد .
فیلتر ان دی - خاکستری رنگ ها را کم رنگ می کند .
در سرعت B با فشار دکمه پرده شاتر باز و با برداشتن شاتر بسته می شود .
دو اصطلاح AV و TV عبارت است از : تقدم دیافراگم و تقدم شاتر
در دیافراگم های باز عدد کوچکتر نور بیشتر وارد دوربین می شود .
در مرحله چاپ عکس عمل داجینگ جلوگیری از نوردهی و عمل برنینگ را سوزاندن می گویند .
نورسنج - دیافراگم - مسدود کننده جز وسایل تنظیم نور است .
سرعت شاتر مانند مردمک چشم و پلک چشم عمل می کند .
برای حذف انعکاس های مزاحم بر روی سطوح شیشه ای و فلزی فیلتر پولاریزه مناسب است .
پس از گذاشتن فیلتر نور کمتری وارد دوربین خواهد شد .
رفلتور ها شدت نور را ملایم می کند .
با استفاده از سرعت های پایین و کند و تکنیک پنینگ القای حرکت در عکاسی می شود .
فیلتر زرد برای عکاس برای موضوعات منظره جهره معماری در عماسی سیاه و سفید برای ایجاد کنتراست استفاده می شود .
در نورسنجی غیر انعکاسی نور سنجی از منبع نور استفاده می شود .
فاصله کانونی فاصله مرکز عدسی تا تصویر ایحاد شده است .
اولین نوع طبقه بندی دوربین های عکاسی بر اساس قطع فیلم بوده است .
در روش اوین فلاش از سرعت B وT استفاده می شود .
فاصله کانونی لنز نرمال تقریبا با فطر کادر تصویر برابر است .
بنگريم به سايه اي كه محروم از نور است اما هنوز براي ديده شدن پشت سر هر نوري مي دود .
و به خاطر بسپاريم ديدارهايمان را ........... كه عكاس زمان بر ديوار كلاس ثبت كرد .
برگرفته از آموزشگاه قطره ...